Zmeny v pravidlách verejného obstarávania na Slovensku
V júni 2024 schválila Národná rada Slovenskej republiky novelu zákona o verejnom obstarávaní, ktorá priniesla s účinnosťou od 01.08.2024 viacero zásadných zmien zameraných na zefektívnenie administratívnych procesov a zníženie ich náročnosti.
Výnimky pre vybrané podlimitné zákazky
Zaviedla sa nová výnimka, pri ktorej sa ustanovenia zákona o verejnom obstarávaní nepoužijú, a síce výnimka pre podlimitné zákazky na dodanie potravín, ktorých odberateľom je zariadenie školského stravovania, účelové zariadenie vysokej školy, ktoré poskytuje stravovanie a potravín určených na stravovanie v rámci poskytovanej sociálnej služby, ktorú zadáva vyšší územný celok, obec alebo poskytovateľ sociálnej služby.
Navýšenie limitu zákaziek malého rozsahu
Výraznou zmenou je navýšenie finančného limitu zákaziek, ktoré nespadajú pod zákon o verejnom obstarávaní (tzv. zákazky malého rozsahu). Finančný limit sa zvýšil z pôvodných 10.000,- EUR na 50.000,- EUR.
To znamená, že v prípade zákaziek takéhoto malého rozsahu bez ohľadu na ich predmet, nemusí verejný obstarávateľ postupovať v zmysle ustanovení zákona o verejnom obstarávaní. Verejný obstarávateľ sa môže sa rozhodnúť de facto svojvoľne pre konkrétneho dodávateľa.
Zjednotenie pravidiel pre zadávanie podlimitných zákaziek
Predchádzajúca právna úprava rozlišovala tri kategórie zákaziek, a to zákazky s nízkou hodnotou, podlimitné zákazy a nadlimitné zákazky.
Pojem zákazka s nízkou hodnotnou bol vypustený v plnom rozsahu. Aktuálne zákon o verejnom obstarávaní rozlišuje iba medzi podlimitnými a nadlimitnými zákazkami.
Verejný obstarávateľ je však aj naďalej povinný postupovať v súlade s princípmi hospodárnosti, proporcionality, rovnakého zaobchádzania, nediskriminácie hospodárskych subjektov a princípom transparentnosti a zdokumentovať celý priebeh verejného obstarávania.
Zadávanie podlimitnej zákazky
Pri zadávaní podlimitných zákaziek (t.j. zákaziek s predpokladanou hodnotou rovnajúcou sa alebo vyššou ako 50.000,- EUR) sa aplikujú dva základné postupy, a síce postup výberu úspešného uchádzača bez zverejnenia výzvy na predkladanie ponúk alebo postup so zverejnením výzvy na predkladanie ponúk.
Postup bez zverejnenia výzvy na predkladanie ponúk
V prípade, ak sa verejný obstarávateľ rozhodne pre postup bez zverejnenia výzvy, vyzve na predkladanie ponúk aspoň tri hospodárske subjekty, ktoré sú oprávnené dodávať tovar, poskytnúť služby alebo uskutočniť stavebné práce, ktoré tvoria predmet zákazky a ktoré nemajú zákaz účasti uloženú Úradom pre verejné obstarávanie. Výzva sa uskutočňuje na to určenou funkcionalitou elektronickej platformy.
Verejný obstarávateľ je povinný postupovať tak, aby vynaložené náklady na predmet zákazky boli hospodárne. Ďalej je verejný obstarávateľ povinný zverejniť správu o zákazke, a to do 10 dní od zverejnenia uzatvorenej zmluvy v Centrálnom registri zmlúv.
Uvedené však nevylučuje dobrovoľný bežný postup verejného obstarávateľa odoslaním výzvy na predkladanie ponúk prostredníctvom na to určenej funkcionality elektronickej platformy vopred neurčenému okruhu hospodárskych subjektov (t.j. zvoliť si postup výberu úspešného uchádzača so zverejnením výzvy na predkladanie ponúk).
Postup so zverejnením výzvy na predkladanie ponúk
Verejný obstarávateľ si môže dobrovoľne zvoliť aj postup so zverejnením výzvy na predkladanie ponúk pre podlimitnú zákazku a to prostredníctvom na to určenej funkcionality elektronickej platformy.
Novela priniesla úpravu pravidiel pre postup zadávania podlimitnej zákazky na dodanie tovarov alebo poskytnutie služieb bežne dostupných prostredníctvom použitia na to určenej funkcionality elektronickej platformy obdobne ako bolo upravené aj v doterajších ustanoveniach zákona o verejnom obstarávaní a to použitím „Zjednodušeného postupu pre zákazky na bežne dostupné tovary a služby“.
Osobitná situácia nastáva pri zadávaní podlimitných zákaziek pre zákazky na uskutočnenie stavebných prác, ktorých predpokladaná hodnota zákazky sa rovná alebo je vyššia ako 800.000,- EUR. V takom prípade je verejný obstarávateľ povinný odoslať výzvu na predkladanie ponúk vopred neurčenému okruhu hospodárskych subjektov (t.j. zvoliť si postup výberu úspešného uchádzača so zverejnením výzvy na predkladanie ponúk).
Obmedzenie možnosti podania námietok
Novela priniesla aj úpravu možností uchádzača, resp. záujemcu, ktorého práva alebo právom chránené záujmy boli alebo mohli byť dotknuté postupom v rámci procesu obstarávania, na podanie námietok. V zmysle zákona o verejnom obstarávaní námietky nemožno podať pri:
(a) zadávaní podlimitnej zákazky na dodanie tovaru alebo poskytnutie služby alebo postupe zadávania podlimitnej koncesie,
(b) zadávaní podlimitnej zákazky na uskutočnenie stavebných prác, ak je predpokladaná hodnota zákazky rovná alebo nižšia ako 1.500.000,- EUR,
(c) zadávaní zákazky v oblasti obrany a bezpečnosti, ak je predpokladaná hodnota zákazky nižšia ako finančný limit (t.j. 300.000,- EUR, ak ide o zákazku na dodanie tovaru a zákazku na poskytnutie služby a 800.000,- EUR, ak ide o zákazku na uskutočnenie stavebných prác).
Zníženie výšky pokút
Významnou zmenou je zmena výšky pokút za porušenie zákona o verejnom obstarávaní, ktoré v rozpätí 0,1 až 5 % zo zmluvnej ceny.
Stanovenie sankčného rozpätia umožňuje zohľadnenie všetkých osobitostí konkrétneho prejedávaného prípadu a uloženie sankcie tak, aby zodpovedala skutkovému stavu, závažnosti porušenia zákona o verejnom obstarávaní a odzrkadľovala poľahčujúce i priťažujúce okolnosti, ktoré je správny orgán pri ukladaní pokuty povinný zvážiť.
Zrušenie inštitútu žiadosti o nápravu
Žiadosť o nápravu bola zo zákona o verejnom obstarávaní vypustená a to bez náhrady, keďže nie je vyžadovaným inštitútom podľa predpisov Európskej únie.
Uchádzači vo verejnom obstarávaní však budú môcť naďalej adresovať verejným obstarávateľom a obstarávateľom otázky formou žiadosti o vysvetlenie.